Bucureștiul în fragmente. Exerciții de rememorare
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucurestiul-in-fragmente-exercitii-de-rememorare/

Liceul Gheorghe Lazăr, Târgul Moşilor de la Obor, Calea Victoriei şi strada Lipscani. Câteva embleme ale idealizatului Bucureşti de altădată, dispărut sub cenuşiul comunist, păstrat în cărţi ce continuă să atragă cititori.

Un articol de Dana Ionescu|4 iulie 2021

Ziarul Metropolis vă propune câteva imagini din trecutul și prezentul orașului „neiubit”, o invitație la rememorare, în căutarea identității pierdute a capitalei.

1.„În ʼ26 am venit. Deci Bucureștiul de acum cincizeci de ani nu e cel de astăzi. Așa. Totul a trecut ca printr-o mutație geologică, materială și socială, depășind închipuirea, oricât de cutezătoare ar fi fost, înainte de al doilea război mondial. Am zărit prima dată capitala în primăvara anului 1927, cu ocazia unui concurs la Tinerimea Română. Eram în clasa a treia de liceu. (…) Concursul a avut loc la Liceul Gh. Lazăr, tema a fost «clasa noastră în recreație» (…). Clădirea liceului Gh. Lazăr a rămas absolut aceeași și am impresia că a rămas și cu același două ceasuri pe un turnuleț dinspre Cișmigiu, care au stat la aceeași oră, le găsesc de ani de zile, cred că de atunci, cred că la trei și un sfert. Mai presus de închipuire și filme a fost vizita la Obor, pe care am făcut-o cu ceilalți – la Moși, așa se spunea atunci. Larmă și reclame, până a te trage de mânecă să intri în gherete, la femeia șarpe, la fata care împletea cu degetele de la picioare și uriașul care trebuie să fi fost mai înalt decât un brad, după reclama opincii sale de peste jumătate de metru. Și arăta numai opinca. Am câștigat la o loterie improvizată o țărăncuță din ghips, colorată cât mai fascinant, lustruită – nu bănuiam că e de gips și am dus-o în brațe până acasă, unde, sigur, nu a avut o viață lungă.”

(Anastase Nasta, 1912-1996, născut în diaspora aromână din Balcani, în interviul intitulat „Cafeaua trebuie să fie fierbinte și cu caimac” din volumul „Chipurile orașului. Istorii de viață din București. Secolul XX”, realizat de Zoltán Rostás și publicat la Polirom în 2002)

Calea Victoriei și un fel de a fi excentric

2.„Să coborâm acum pe cea mai faimoasă arteră din Orientul Apropiat: această Cale a Victoriei a trăit toate zilele faste și nefaste din istoria României; pe aici au trecut cei cincizeci de mii de oameni și cele o mie opt sute de tunuri revenite de la Plevna în 1877, trupele române victorioase în campania din Bulgaria, fără a trage un glonț și încercate doar de holeră în 1913, mareșalul Mackensen și armatele sale urmate de savanți în uniformă în 1916, în fine regimentele franceze care au defilat în noiembrie 1918, primite cu flori și urale. În marea ei diversitate, Calea Victoriei oferă cele mai urbane spectacole și cele mai excentrice decoruri. În ciuda crizei, este la fel de circulată. Abia dacă observi, pe ici pe colo, câteva vitrine goale: pe vremuri, un loc în acest paradis al comerțului se plătea cu bani grei.

Bucureșteanul indisciplinat coboară la șosea, fără teamă de vehicule și, ca să admire o femeie frumoasă, nu ezită să provoace un ambuteiaj. Dar pietonii au rareori prioritate în fața mașinilor și nu ajung să le blocheze, ca la Belgrad, Sevilla sau Buenos Aires. Oricum, încurcă circulația des, iar în anumite momente, ca să nu se reverse în stradă, a fost nevoie de lanțuri din fier pentru a-i ține pe trotuare”.

(Paul Morand, „București”, volum scris în 1935 și publicat în Franța, tradus și apărut la Editura Humanitas în 2015)

Nopți cu manele sau agonie pe Lipscani

3.„Noaptea târziu, pe Lipscani și pe străzile dimprejur, capitala agonizează vesel. Capitala? Nu cumva poporul român însuși? Dacă umbli printre gunoaiele, ruinele și dezmoșteniții locului, îți pierzi orice încredere în viitorul comunității autohtone, betegită de nesimțire, incapabilă să-și locuiască cuviincios orașele, să-și respecte tradițiile, să iubească protector ceea ce a mai rămas de iubit în imediata ei vecinătate. Lipscanii anticipează un scenariu posibil al dezastrului dâmbovițean: vom cădea, semiadormiți, sub nivelul pitorescului, vom bea ultimul șpriț lângă zidul unei vespasiene improvizate, vom asuda printre dejecții, legănați de manele, în interminabile, toride nopți de vară. O să ne placă. Ne vom savura asfințitul ca pe o formă de libertate. Vom bâigui câte ceva despre Europa și-i vom întoarce definitiv spatele, căutându-i răcoarea incertă a vreunui perete igrasios.”

(Andrei Pleșu în „Bucureștiul neiubit”, inclus în volumul „Bucureștiul meu”, coordonat de Gabriela Tabacu și publicat la Humanitas în 2016).

09
/04
/16

Între „misterele Bucureştiului” care stăruie de mai bine de un secol și jumătate, moartea violentă a lui Barbu Catargiu ocupă un loc aparte. Asasinat politic? Crimă pasională? Faptă de nebun? Răspunsul n-a fost aflat, deşi din vreme în vreme istoricii se pleacă, din păcate fără succes, asupra acelui moment. Dosarul a dispărut destul de repede după întocmire, procurorul Deşliu a fost demis şi lumea a început să se lanseze în ipoteze.

04
/04
/16

Prezenţa patrupedelor pe uliţele, apoi pe străzile oraşului, e o realitate consemnată încă de la întemeierea lui, pe vremea legendarului cioban Bucur. Ţinuţi la început să păzească proprietăţile, dar înmulţiţi fără socoteală, câinii au ajuns şi obiect de distracţie în mahalale.

02
/04
/16

„Chestiunea orientală” a însemnat un concept istoric vehiculat cu ardoare din sec. XVIII până la războiul din 1877-1878. Era vorba de disputele dintre marile puteri pentru dominarea drumului spre Orientul Apropiat. Ele au generat războaiele austro-ruso-turce, desfăşurate mai toate şi pe pământ românesc.

22
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Oraş de câmpie, cu mai toate casele făcute din chirpici, paiantă ori nuiele  - asta până la mijlocul secolului al XIX-lea – Bucureştiul a rămas expus tuturor calamităţilor: inundaţii, cutremure, incendii. Acestea din urmă pârjoleau o uliţă, o mahala, până în 1847, când au distrus aproape o treime din el.

20
/03
/16

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).