George Lepădatu, regizor: „Intimitatea rămâne un concept general valabil și astăzi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/george-lepadatu-regizor-intimitatea-ramane-un-concept-general-valabil-si-astazi-chiar-daca-suntem-intr-o-etapa-a-digitalizarii-avansate/

INTERVIU Regizorul George Lepădatu a răspuns întrebărilor redacţiei Ziarului Metropolis despre cel mai nou spectacol al său la teatrul din strada Mihai Eminescu.

Un articol de Ziarul Metropolis|26 aprilie 2023

„Credit”, un spectacol dinamic despre intimitate și conviețuire, bazat pe piesa dramaturgului Matt Hartley, cu o distribuție care aduce în fața publicului actori din noua generație, unii dintre ei încă studenți la UNATC, va fi prezentat în premieră pe 1 și 2 mai, la Teatrul Metropolis.

Cum a apărut spectacolul „Credit”, pe care îl semnezi la Teatrul Metropolis și care urmează să fie prezentat în premieră pe 1 și 2 mai?

„Credit” a apărut în urma unei nevoi. Tinerii artiști au nevoie de o platformă, unde ei să se afirme, vocea lor să fie auzită, calitatea prestației lor să poată fi văzută de un număr cât mai mare de oameni. Întreaga echipă a spectacolului, nu doar actorii, e formată din artiști tineri, chiar unii dintre ei, încă studenți.

Regizorul George Lepădatu, fotografiat de Ștefan Popescu

Acest nou spectacol vorbește în primul rând despre intimitate. Cum ne raportăm astăzi la acest concept, din punctul tău de vedere, ținând cont de felul în care ne expunem viețile nu numai în spațiul privat (un echivalent al garsonierei din spectacol, să zicem), ci și în cel public, prin intermediul social media? Și, bineînțeles, cum surprinde spectacolul felul în care percepem astăzi intimitatea?

Intimitatea rămâne un concept general valabil și astăzi, chiar dacă suntem într-o etapă a digitalizării avansate, iar social media are un rol esențial în viețile noastre. Aportul rețelelor de socializare reprezintă un avantaj în vederea distribuirii informațiilor cu privire la promovare, vânzare sau pur și simplu lifestyle. Aici depinde cât și cum alege fiecare, strategia de promovare, mai precis cât și cum expune din intimitate.

Când ne raportăm la două cupluri care decid împreună să conviețuiască în aceeași garsonieră, timp de un an, e cam clar că intimitatea e redusă considerabil. Pentru ei, spațiul personal nu mai există. La început privesc totul cu entuziasm, bazându-se pe relația de prietenie de lungă durată dintre ei. Atunci când spațiul personal al unuia invadează spațiul personal al celuilalt, la început situațiile sunt comice, ulterior devin tensionate, ca mai apoi să izbucnească un conflict – moment în care limitele unei relații de prietenie ating cote alarmante.

Aproape toți am trecut prin experiența conviețuirii în același apartament și cu siguranță situațiile ce vor fi dezvăluite în spectacol vor trezi amintiri, dar care la momentul respectiv nu au fost confortabile.

În procesul de lucru al spectacolului „Credit”, am descoperit alături de colegii mei că un alt aspect pentru intimitate ar putea fi „fragil”. Cred că în jurul acestui cuvânt am construit spectacolul.

Dar „Credit” vorbește și despre principii – la acest capitol ce ar fi de spus? Ne sunt influențate principiile de către cei din jur și de interacțiunea cu aceștia? Cum se apleacă spectacolul asupra acestui aspect?

Clar. Când vorbim de intimitate, principiile sunt incluse automat. De cele mai multe ori principiile noastre, mai ales în etapa de „young adult”, sunt influențate de mediile în care ne desfășurăm, dar mai ales de persoanele cu care petrecem cel mai mult timp. Având în vedere că în această etapă ne petrecem timpul la job sau în alte cercuri sociale, cumva e firesc să se producă acest fenomen de „influencing”. Și, că tot vorbim de social media, „influencerii” au un rol destul de important pentru că reprezintă un factor decisiv în alegerile pe care le facem în viețile noastre cotidiene. Desigur, ei prezintă un aspect, o situație personală sau nu, o posibilă rezolvare, dar aici e cumva misiunea fiecărui „follower” să analizeze, să compare cu situația proprie, ca mai apoi să aplice soluția optimă în ceea ce reprezintă un punct de interes.

Spectacolul surprinde componenta naturală a unor tineri ce reacționează diferit la principii precum prietenie vs. pragmatism, loialitate vs. șansă, sacrificiu vs. oportunitate, devotament vs. singurătate.

„Credit” are la bază piesa dramaturgului Matt Hartley (traducere de Kiki Simion). Cum v-ați oprit asupra acestei piese, de ce ați vrut voi, echipa spectacolului, să fie montată și la noi?

Cred că Teatrul Tineretului Metropolis reprezintă un mediu unde o echipă tânără se poate dezvolta.

Îi regăsim în distribuție pe actorii Diana Mănăilă, Jawad Shahbazimoghadam, Ana Bumbac și Andrei Barbu. Cum ați lucrat împreună pentru acest spectacol, cum au arătat repetițiile voastre în decorul garsonierei, pe care cele două cupluri protagoniste o împart în această poveste?

A fost una dintre cele mai frumoase perioade din anul acesta. Cred că pot cuprinde tot în doar două cuvinte – eficient și relaxat. Pornind de la aceste două cuvinte, împreună, am realizat spectacolul. A fost o perioadă atât de plăcută, încât după repetiții, mergeam la atelier să o ajutăm pe colega noastră scenografă, arhitecta Ana-Maria Mănăilă, pentru că noi toți ne doream ca spațiul – garsoniera – să devină cât mai „a lor”. O altă poveste frumoasă a fost când Flavius Stîngaciu – student în anul I al UNARTE, secția Design vestimentar – Modă, a venit cu schițele, apoi cu costumele. Andrei Raicu, regizor și sound designer, a participat și a construit tot universul sonor și muzica pentru spectacol pe parcursul repetițiilor, alături de actori. David Mandache – student în anul al III-lea al UNATC, Facultatea de Teatru, a asigurat cu grijă și precizie partea de mișcare scenică și coregrafie, iar Yasmin Petroșanu, Amir Hashim și Tudor Costache – studenți în anul al II-lea ai UNATC, Facultatea de Teatru, respectiv de Film, au asigurat toată partea de grafică, video concept și imagine pentru proiectul „Credit”. Echipa tehnică de la scenă, o echipă exemplară cu care am colaborat minunat, pe toate palierele. Toate acestea au făcut ca spectacolul să prindă contur și, sperăm, viață lungă.

George Lepădatu este actor și regizor. La Teatrul Metropolis, mai puteți vedea în regia sa spectacolele „Bad Jews” și „Brainstorm”.

Fotografii de Amir Hashim (din spectacolul „Credit”, în regia lui George Lepădatu, la Teatrul Metropolis începând din 1 Mai 2023).



20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

05
/03
/24

Aăăă, Mihaela Trofimov este o actriță cu o mare foame pentru joacă, da, chiar așa, pentru joacă. Ăăă, o vedeți la Excelsior, la unteatru, la Brăila, pe scenă, puternică, talentată, expresivă. Ăăă ce voiam să zic? Citiți interviul în formă de alfabet și aflați cum o literă, Ă, descrie de cele mai multe ori starea ei de spirit.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

22
/12
/23

Oana Predescu, actrița Teatrului Excelsior din București, vorbește despre joacă, muzică și uitare, despre fascinație și anxietate, într-un interviu sub formă de alfabet.