„Omul care râde cu lacrimi” la Editura TREI
https://www.ziarulmetropolis.ro/omul-care-rade-cu-lacrimi-la-editura-trei/

După romanele „29.9 RON” şi „Iartă-mă!… Ajută-mă!…”, „Omul care râde cu lacrimi” încheie trilogia care îl are ca protagonist pe Octave Parango, la Editura TREI.

Un articol de Liliana Matei|13 noiembrie 2020

Nestăvilitul copywriter din anii ’90, devenit căutător de modele în anii 2000, acest Ulise al meseriilor la modă, aterizează acum în lumea audiovizualului.

El este animator/cronicar al celui mai ascultat matinal de divertisment, la postul de radio France Publique. De la hăhăiala înregistrată la știrile zilei, obligatoriu îmbrăcate în haina ironiei, a hazului general, mass-media este acum sub lupă, arătată cu degetul, caricaturizată tocmai de cel care își ia salariul vorbind zilnic în fața unui microfon. Totul este din nefericire adevărat (și trăit) în această radiografie satirică, hilară și disperată a comunicării sterile într-o societate de consum în care primează excesele.

„Cu această a treia parte cred că încununăm frumos trilogia care tratează diverse tipuri de alienare contemporană: în primul volum – publicitatea, despre felul în care advertisingul ne construiește dorințele; în al doilea – despre transformarea frumuseții feminine în obiect vandabil, iar în al treilea – această dictatură a chicotelii ca metodă de a ne sustrage disperării și angoasei metafizice care ne încearcă”, a declarat Frederic Beigbeder într-un interviu exclusiv acordat Editurii Trei.

Cartea începe cu descrierea unei întâlniri în cadrul unei emisiuni radio – matinalul cel mai ascultat din Franța. Octave Parango sosește la emisiune puțin mahmur, după o noapte de petreceri, nu are nimic scris pentru emisiunea respectivă și spune prostii la întâmplare, ceea ce face să fie concediat imediat. Romanul are o dimensiune performativă. Practic, replicile din roman sunt cele care s-au spus în realitate la France Inter, la întâlnirea cu Frédéric Beigbeder. Aceea a fost emisiunea în urma căreia autorul francez a părăsit mass-media, a plecat de la acel post de radio. De asemenea, cartea este un răspuns, o reacție la acel eveniment.

„Folosesc experiențe reale, însă prefer să le transform în ficțiune prin felul de a scrie, prin modul de a exagera, prin modul de a transforma totul în farsă, de a crea personaje în jurul acestui nucleu. Ca să luăm exemplul ultimei cărți, Omul care râde cu lacrimi, în loc să povestesc experiența mea de 3 ani la radio, am preferat să istorisesc o singură noapte, deci concentrez în 12 ore (de la ora 19 la 7 dimineața) tot ce am trăit în 3 ani”, a adăugat Beigbeder.

Octave Parango, chiar și atunci când e foarte beat, are capul foarte limpede, transmite idei extrem de clare, ascuțite precum tăișul unei săbii, iar Omul care râde cu lacrimi este o carte serioasă împotriva celor care-și petrec vremea denigrând sistemul, fără să-și dea seama că fac parte din sistem, că ei constituie sistemul.

„Octave Parango e un soi de monstru. Odată la 10 ani scriu câte o carte care-l are drept erou, e un demon, un fel de dublură malefică, reunește de o mie de ori toate defectele mele, dar, în același timp, când scriu romanele cu Octave Parango, mă amuz regește, jubilez într-un mare fel! Deci dacă mai sunt în viață, dacă va mai exista planeta, poate vom asista la revenirea personajului în 2030. Cine știe?”, a încheiat Frederic Beigbeder.

„Încă o dată, Beigbeder aprinde spiritele cu un roman provocator, al cărui titlu este doar un smiley, chiar dacă editorul oferă o traducere lexicală: Omul care râde cu lacrimi”, scrie Le Point.

Frédéric Beigbeder s-a născut la Neuilly-sur-Seine, Franța. În 2003, a primit premiul Interallié pentru Windows on the World, iar în 2009, premiul Renaudot pentru „Un roman francez”. Două dintre romanele sale au fost ecranizate: „99 francs”, în regia lui Jan Kounen (2007), și „Dragostea durează trei ani”, pentru care a semnat el însuși regia (2012).

06
/12
/23

Longevitatea este una dintre temele cele mai abordate în lumea de azi. Tipuri variate de diete, suplimente alimentare, ingrediente străvechi redescoperite acum și tehnici de meditație promit creșterea duratei de viață, sau mai mult, recuperarea sănătății și un organism întinerit.

17
/11
/23

Editura Litera invită cititorii să se bucure de noi apariții editoriale, reduceri și întâlniri cu autorii favoriți, între 22 și 26 noiembrie, în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus 2023, desfășurat la Pavilionul Central Romexpo.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

20
/10
/23

Într-o permanentă alunecare între prezent și trecut, romanul Vorbește-mi despre tata, devenit bestseller imediat după publicarea în Coreea, este nu numai o melancolică scrisoare de dragoste adresată de către o fiică părintelui ei, ci și o dramă psihologică în care, pe fundalul multistratificat al istoriei coreene recente, amintirile pot vindeca răni adânci și restabili relații de familie fragilizate.

18
/10
/23

De la volumul biografic „Martin Scorsese: O călătorie“ de Mary Pat Kelly la cartea de interviuri „Călătorie într-o fotografie” de Dia Radu, cărțile pe care vi le propunem de această dată vă invită să descoperiți fascinante istorii personale.

17
/10
/23

Un târg de carte de teatru – adevărat maraton al lansărilor și prezentărilor unor noi produse editoriale din domeniul artei scenice, cu întâlniri, discuții, întrebări, răspunsuri – constituie o componentă importantă a Festivalului Național de Teatru ajuns la a XXXIII-a ediție.