Ovidiu Matei Iancu, balerin: „Fără artă, am fi inumani“
https://www.ziarulmetropolis.ro/ovidiu-matei-iancu-balerin-fara-arta-am-fi-inumani/

Iancu Ovidiu Matei s-a născut în Bucureşti. La vârsta de 10 ani intră prin examen la Liceul de Coregrafie “Floria Capsali”, pe care îl absolvă în anul 2002.

Un articol de Marian Șușu|30 iulie 2020

A câștigat o bursă la English National Ballet School, Londra în 2001 și a efectuat un stagiu de perfecționare la Opera din Paris, în 2004-2005. Încă din timpul liceului a fost solist al Operei Naţionale din Bucureşti, instituție în care danseză din anul 2002. În anul 2012-2013, pleacă în America ca senior soloist în cadrul companiei Tulsa Ballet, revenind apoi la Opera Naţională Bucureşti. Din anul 2015, este prim solist al Teatrului de Balet din Sibiu şi al Operei Naţionale Iaşi. În stagiunea 2016, revine la Opera Națională București, în calitate de prim solist.

Care este situația teatrului/baletului românesc în prezent?

Ovidiu Matei Iancu: Tot ce pot spune este că din cauza situației în care ne aflăm cu acest virus, teatrul si baletul românesc au decăzut foarte mult. Opera nu mai poate da spectacole, ceea ce este un lucru foarte rău și în aceeași măsură nici nu își mai poate chema colaboratorii la repetiții, respectiv la studii, ceea ce este foarte trist, deoarece o companie fără colaboratori nu poate exista.

Cum se adaptează teatrul la această situație?

Teatrul nu poate decât să spere că totul se va remedia în cel mai scurt timp. Deja mulți coraboratori ai operei au optat sa plece la alte teatre din lume, neputând să își desfășoare activitatea la Opera Națională Română. Bineînteles, acest lucru îl putem considera o renaștere al Operelor Naționale din România, deoarece vor trebui să facă audiții destul de multe pentru a se putea reface o companie așa cum era până să înceapă pandemia.

De ce are nevoie lumea de teatru, de balet, de artă?

Arta, în general, este ceea ce ne mai salvează în momentele foarte grele, și nu numai. Ne permite să ne dăm seama că încă suntem umani. Arta este ceea ce ne dezvoltă din toate punctele de vedere de când suntem mici până la maturitate. Fără artă am fi morți. “ Arta este totul în viață ”. Totul este artă în jurul nostru… fără artă nu am fi oameni.

Ai început de o scurtă perioadă și o carieră de coregraf. Cât de greu este să montezi un spectacol?

Depinde de spectacol. Dar este destul de greu, trebuie să ții cont de foarte multe lucruri, trebuie să ții cont de compania la care mergi să montezi, de oameni, de muzică, de nivelul artistic și tehnic al dansatorilor. Foarte importat este ca ei să apară foarte bine pe scenă pentru că asta îți aduce un plus de valoare și ție ca și coregraf. Indiferent de ceea ce ai tu în cap, trebuie să fi capabil să-i modelezi pe dansatori, ca să iasă ceva bun. Neprevăzutul este mereu acolo, și trebuie să fi capabil să te adaptezi din mers.

Ne poți da, te rog, câteva informații despre viitoarele tale proiecte?

Din păcate nu pot spune foarte multe despre viitoarele proiecte. Pot spune doar despre un proiect care trebuia să fie deja pus în scenă din luna mai la opera din Timișora. Din păcate situația țării, pandemia și tot ce s-a întamplat în această perioadă a făcut ca mai toate spectacolele să se amâne. Este vorba despre un spectacol de neoclasic pe muzică de Beethoven. Aștept cu nerăbdare să reluăm munca și proiectele și să putem să bucurăm publicul ca de fiecare dată.

Ce înseamnă baletul pentru tine ca persoană, om, dansator?

Baletul a fost, este și va rămâne unul dintre cele mai importante lucruri din viața mea. Este ceea ce mi-am dorit să fac și ceea ce îmi doresc să fac. Bineînțeles, lucrurile se schimbă în timp de la elev la profesionist și după aceea, ușor, ușor, la cariera de maestru coregraf. Prioritățile se schimbă puțin, dar baletul este unul dintre cele mai importante lucruri din viața mea. De altfel mi-a și schimbat total viața de când am început să fac această artă. El m-a scos din “cartier”, și cred că a fost un lucru bun. Mi-a oferit o viață pe care nu cred că o poate avea orice copil, crescut într-un cartier nu tocmai plăcut al Bucureștiului. Iar ca artă… fără artă am fi morți din punct de vedere spiritual. Mă bucur că am descoperit această artă și m-a descoperit si ea pe mine!

17
/05
/23

Jurnalista de televiziune, publicista și romanciera Marilena Rotaru a împlinit 75 de ani de viață și 55 de ani de carieră. Cu această ocazie, renumita realizatoare de programe culturale la TVR a acordat recent un interviu inedit, publicat în mai 2023, în revista de literatură „Cuvânt românesc” din Madrid, Spania, realizat de scriitoarea și jurnalista Rhea Cristina.

21
/04
/23

Despre Corina Sîrghi, cea care și-ar fi dorit să se nască în Sicilia, cea care crede că zambilele miros a un nou început, cea care are o slăbiciune pentru cuvântul „șarlatan“, Corina care bea prosecco și care ar întinde mese de dimineața până seara. Despre ea și despre alfabetul vieții ei, în rândurile următoare.

24
/02
/23

INTERVIU Spectacolul „Un basm urban”, semnat de Norbert Boda, este una dintre noutățile de pe scena teatrală bucureșteană care ne atrag atenția în aceste zile. Înainte de premiera de la Teatrul Metropolis, am stat de vorbă cu tânărul regizor despre musicalul care abordează poveștile orfanilor. Iată ce am aflat! 

10
/02
/23

Luna Maar este o vocalistă, compozitoare și chitaristă din România, născută în Deva. S-a mutat în București, unde a absolvit Universitatea Națională de Muzică.

20
/01
/23

Ziarul Metropolis vă recomandă „Hacking Work“, primul podcast din România care vorbește clar, curajos și cinstit despre piața muncii, angajați și organizații, competență și performanță, climat și mentalități, creativitate și eficiență, colaborare și recompensă, oameni și nu resurse, leadership și nu leadershit.

16
/01
/23

Tatiana Ernuțeanu, poetă, eseistă și publicistă, a publicat recent volumul „Buletin de știri blues“, la Editura Tracus Arte (2022) și volumul „Carne, visuri si oase triste uitate în Hydra“, Editura Eikon (2020). Scrie pentru revistele Forbes Life și Psychologies.

11
/01
/23

The Strizzers sunt o trupă de rock alternativ din București, care își invită ascultătorii să exploreze alături de ei un nou concept – rockul urban.