Peter Langgartner, invitat SoNoRo DaDa: „Sunt chiar ultimul puritan rămas în viață”
https://www.ziarulmetropolis.ro/peter-langgartner-invitat-sonoro-dada-sunt-chiar-ultimul-puritan-ramas-in-viata/

Violistul austriac Peter Langgartner este profesor de violă şi muzică de cameră de mai bine de 30 de ani, la Universitatea Mozarteum din Salzburg.

Un articol de Liliana Matei|11 noiembrie 2019

De-a lungul timpului, a cântat la Opera din Veneția, apoi la „Camerata Academica” din Salzburg cu Sándor Végh și Roger Norrington, dar și în Cvartetul „Pro Arte” din Salzburg. Peter Langgartner este invitat la concertele SoNoRo DaDa din Sibiu și Cluj-Napoca și ne-a povestit despre viața lui ca profesor de violă și despre cum percepe apropierea muzicii de cameră de publicul tânăr.

De ce ați ales muzica clasică? Daca n-ați fi cântat la vioară, ce alt instrument ați fi ales?

Muzica m-a ales pe mine. Alt instrument ar fi fost vocea.

Descrieți-vă într-o propoziție.

Sunt chiar ultimul puritan rămas în viață.

Povestiți-ne unde ați avut parte de cea mai frumoasă experiență și care a fost cel mai memorabil festival sau eveniment de muzica clasică la care ați luat parte?

Cele mai frumoase experiențe le-am avut cu studenții, mai ales în primii lor ani de studiu sau de fiecare dată când cântă frumos sau impresionant. Festivalurile recente sunt întotdeauna cele mai bune, iar amintiri memorabile creez mereu cu muzicieni cu care nu am mai cântat. Mă simt excelent de fiecare dată când sunt invitat ca trainer în taberele de orchestre pentru tineri.

Trăim într-o lume în care a devenit complicat doar să stăm să ascultăm muzică. Și, în plus, suntem foarte atașați de smartphone-urile noastre. Cum vă găsiți concentrarea și cum arată publicul ideal?

Nu am avut niciodată probleme doar să stau și să ascult sau să gândesc, să citesc sau pur și simplu să nu fac nimic ore întregi, chiar și în spații aglomerate. De cele mai multe ori telefonul meu este închis. Publicul ideal se bucură și comunică, mai ales dacă înțelege sau știe deja lucrările de muzică clasică pe care le ascultă.

Cum credeți că generația tânără, care nu studiază în școli de muzică, se poate apropia de muzica clasică?

Muzica de cameră înseamnă comunicare și poate să adune oamenii împreună – pe cei tineri, pe cei bătrâni, pe cei bogați și pe cei săraci. Sfatul meu pentru cei ce încep acum să asculte muzică clasică este: „Dacă auziți ceva ce vă place, ce vă transpune într-o lume mai bună, încercați să găsiți numele cântecului și încercați să vă aduceți aminte să-l căutați de câte ori vreți să ajungeți iar în acea stare. Experiența personală cu lucrările de muzică clasică țin locul oricărei recomandări.”

Ce sfat ați da tinerilor muzicieni care studiază în prezent în facultăți?

Bucurați-vă de muzică și împărtășiți-o cu cei din jurul vostru! Bucurați-vă de nivelul la care sunteți și de abilitățile pe care le aveți și îmbunătățiți-le fără să vă forțați!

În afară de cântatul la violă, ce alte activități vă fac fericit?

Merg cât de mult pot, mai ales atunci când trebuie să învăț lucrări noi sau să găsesc idei proaspete. Vara trecută am mers peste 3 km pe zi și m-am simțit excelent.

Ascultați și muzică comercială sau alte genuri? Ne puteți spune 3 artiști / trupe care vă plac, dar care n-au nicio treabă cu muzica clasică?

Nu prea ascult muzică comercială. Există muzicieni mari în toate genurile muzicale și voi numi doar câțiva: Elvis Presley, Ray Charles, Piazzolla, dar și mulți alții.

Muzica de cameră înseamnă comunicare și poate să adune oamenii împreună – pe cei tineri, pe cei bătrâni, pe cei bogați și pe cei săraci. (Peter Langgartner)

05
/03
/24

Aăăă, Mihaela Trofimov este o actriță cu o mare foame pentru joacă, da, chiar așa, pentru joacă. Ăăă, o vedeți la Excelsior, la unteatru, la Brăila, pe scenă, puternică, talentată, expresivă. Ăăă ce voiam să zic? Citiți interviul în formă de alfabet și aflați cum o literă, Ă, descrie de cele mai multe ori starea ei de spirit.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

22
/12
/23

Oana Predescu, actrița Teatrului Excelsior din București, vorbește despre joacă, muzică și uitare, despre fascinație și anxietate, într-un interviu sub formă de alfabet.

06
/12
/23

Teatrul „Gong” și Revista „Euphorion” prezintă cea de-a treia conferință organizată în cadrul Simpozionului Național „Actualitatea Cercului Literar de la Sibiu”. Evenimentul va avea loc vineri, 8 decembrie, de la ora 18:00, la Librăria Humanitas „Constantin Noica” și îl va avea ca invitat pe Marin Mălaicu-Hondrari.

04
/12
/23

Începutul lunii decembrie aduce primele concerte din turneul de lansare al noilor albume Alternativ Quartet — Deocamdată suntem / Departe de solstiţiu. Acestea vor avea loc pe 5 decembrie la Muzeul Naţional de Artă al României din Bucureşti, pe 8 decembrie la Palatul Culturii din Iaşi, şi pe 14 decembrie la Casa Tranzit din Cluj-Napoca.