SMETANA: Eroul Cehiei care a scris capodopere chiar și după ce a surzit
https://www.ziarulmetropolis.ro/smetana-eroul-muzicii-din-cehia-care-a-scris-capodopere-chiar-si-dupa-ce-a-surzit-complet/

OAMENII MUZICII Pe 12 mai 1884 „părintele muzicii din Cehia” se stingea cu minţile rătăcite de sifilis, dar recunoscut ca cel mai important compozitor naţional. Asemenea lui Beethoven a ajuns complet surd, dar chiar şi în acei ani a compus unele dintre cele mai importante lucrări ale sale.

Un articol de Cristina Enescu Aky|13 mai 2020

Dvořák e compozitorul ceh cel mai cunoscut în lume, dar Smetana (1824-1848) e cel mai adulat în țara natală, fiind supranumit „părintele muzical al Cehiei”. Este de regulă considerat un compozitor naționalist care a contribuit semnificativ prin creațiile sale la conturarea identității culturale a țării, dar termenul „naționalist” nu are nimic anacronic ci înglobează esențele cele mai frumoase ale tradiției muzicale a Boemiei.

Compozitor romantic de opere, poeme simfonice și muzică de cameră, Smetana este considerat fondatorul școlii naționale de muzică din țara sa. Deși nu a stăpânit limba cehă până aproape de 40 de ani, a devenit compozitorul emblematic al națiunii. Ridiculizat în școală de colegi pentru că vorbea germana și nu ceha, astăzi Smetana este în programa obligatorie de studiu a tuturor studenților la Conservator din Cehia, și rămâne unul dintre compozitorii marcanți ai sfârșitului de secol 19 și ai Europei Centrale.

Talent, ambiție, curaj

Era un bărbat scund, dintotdeauna bolnăvicios și destul de afectat de criticile care l-au urmărit, dar a fost și un caracter extrem de ambițios și curajos, încrezător în talentul său și hotărât să îl facă cunoscut. A avut curajul să plece în Suedia și să construiască o viață muzicalăla Göteborg, apoi să se întoarcă la Praga, iar acolo unde a compus lucrări tot mai importante, în ciuda criticilor conservatorilor. În ultimul deceniu de viață a surzit (ca urmare a sifilisului care mai apoi i-a luat mințile și l-a răpus), dar tot atunci a scris și cele mai importante lucrări ale sale.

A rămas celebră dorința sa din tinerețe, de a deveni „un Mozart în compoziție și un Liszt în tehnică. Nu a reușit chiar asta, în schimb acest compozitor care și-a dorit inițial să scrie muzică în stil neo-german, și care apoi a fost acuzat că „sună prea german”, a creat de fapt o moștenire muzicală unică, specific cehă, mult deasupra epigonismului la care visa.

Un copil-minune al muzicii, care a abandonat școala

S-a născut pe 2 martie 1824, aproape de granița dintre Boemia și Moravia. A manifestat de mic un talent muzical deosebit: deja la 5 ani a cântat la vioară într-un cvartet de coarde, la 6 ani a dat un concert solo pentru pian, iar la 8 ani a scris prima sa compoziție. Tatăl era violonist amator și producător de bere, și locuiau la o fermă. Când, la 15 ani, Bedřich a mers la școală la Praga, colegii l-au ridiculizat pentru că vorbea germana și nu ceha (Boemia era parte din monarhia habsburgică iar limba oficială era germana) și nu avea „maniere de oraș”.

După șicanele colegilor Smetana a abandonat apoi școala, iar apoi s-a concentrat pe muzică și pe vibranta viață socială a Pragăi, care i-a oferit numeroase ocazii să câștige cântând la diferite evenimente dar și să aibă numeroase aventuri amoroase.

Orașul său natal, Litomyšl, a fost declarat „Orașul istoric al anului 2000”, iar castelul renascentist aflat aici este inclus pe lista monumentelor de patrimoniu UNESCO. Desigur, aici se află și o casă memorială Smetana.

Între 12 și 20 de ani practic nu a avut nicio educație muzicală formală, exceptând lecțiile de vioară din copilărie (pe care i le dăduse tatăl său, violonist autodidact) și cele de pian cu profesori locali. Apoi l-a auzit pe Liszt cântând la Praga… și a fost fascinat. A început studii muzicale iar în paralel câștiga din lecții private, în special la familia unui nobil și la petreceri dansante, dar și interpretând muzică de cameră.

La începutul carierei sale, după poemele simfonice Richard al III-lea și Wallenstein’s Camp, cehii au început să fie entuziasmați de el, dar presa germană l-a criticat pentru că suna „prea german”.

La 24 ani, ambițiosul compozitor i-a scris lui Franz Liszt, pe care nu îl cunoștea, rugându-l să accepte să îi dedice o lucrare pentru pian. A fost începutul unei îndelungate prietenii cu compozitorul maghiar. Liszt l-a încurajat să deschidă o școală de pian la Praga care a avut succes, dar asta nu i-a adus ceea ce își dorea de fapt cel mai mult, recunoașterea ca compozitor. Era 1848, anul marilor revoluții naționaliste, iar cehii din Boemia și Moravia deveneau tot mai vocali în dorința lor de a își putea folosi limba națională în locul germanei impuse de habsburgi.

Anii suedezi și noul început praghez

Dar compozițiile sale nu reușeau să cucerească Praga așa cum și-ar fi dorit, astfel că, nemulțumit, în 1856 a plecat în Suedia unde auzise că ar fi mai multe oportunități și de unde a primit oferta unui post de dirijor. La Göteborg n-a prea găsit viață muzicală, dar asta l-a ambiționat să o creeze: a dat concerte, a început să dirijeze și și-a deschis propria școală de muzică.

Peste câtva timp, când soția i s-a alăturat în Suedia, tuberculoza ei s-a agravat, astfel că la 35 de ani a rămas văduv. În 1862, la 38 de ani, după un concert de gală la Stockholm la care a participat și familia regală suedeză, Smetana a părăsit Suedia. Îi era dor de Boemia, unde situația politică era în schimbare: dominația habsburgică se clătina, începuse freamătul mișcărilor naționaliste, iar cehilor li se permitea acum să aibă spectacole și operă în cehă, nu în germană ca până atunci. Smetana dorea să ajute la crearea unei identități naționale prin muzica sa, dar a și intuit oportunitatea de a își relansa cariera de compozitor.

A revenit așadar la Praga, un compozitor matur, mai conștient de valoarea sa, care fusese expus unor influențe cosmopolite în anii din străinătate. A început intensiv să învețe limba cehă, fiindu-i clar că doar în limba națională putea dobândi acum recunoașterea la care tânjea, iar intuiția sa a dat roade cum nici nu își putea imagina.

În următorii ani a compus operele The Brandenburgers in Bohemia (1863) și Mireasa vândută (1866), iar ulterior Dalibor (1868) și Libuse (1872). Acestea l-au transformat în cel mai influent compozitor ceh, inclusiv pentru tânărul Dvořák care avea să-i urmeze.

A devenit dirijor la teatrul ce ținea locul viitorului Teatru Național ceh (construit în 1883 pe malul Vltavei), iar apoi director artistic (a primit acest post în urma unei petiții a susținătorilor săi, căci la acel moment criticii conservatori din Praga îi considerau operele „prea wagneriene” și îl sabotau). Din păcate a fost nevoit să demisioneze în 1874, căci în decurs de câteva luni și-a pierdut complet auzul.

Pensionat de la teatru, Smetana s-a retras cu fiica cea mare la țară, unde blestemul surzeniei a fost compensat de tihna binecuvântată de a se putea dedica netulburat compoziției, pentru prima dată în viață. S-au născut astfel ciclul Má Vlast/ Patria mea, mai multe lucrări corale, un ciclu de cântece și câteva opere.

Tragediile personale, inspirația capodoperelor

S-a căsătorit prima dată cu o prietenă din copilărie, însă în următorii ani soția s-a îmbolnăvit de tuberculoză, iar trei din cei patru copii au murit de mici. Aceste tragedii au inspirat printre altele una dintre cele mai mișcătoare și intime compoziții ale sale, Trio-ul pentru pian op. 15.

Este una din cele 4 lucrări camerale de maturitate, fiecare având o puternică semnificație personală pentru compozitor, celelalte fiind Cvartetul pentru coarde nr. 1 (autobiografic), ce descrie dragostea sa pentru artă, prieteniile și iubirile sale dar și tulburarea provocată de surzenie, duetul pentru vioară și pian Ma Vlast/ From the Homeland/ Din patrie(ce include pregnante elemente folclorice), și Cvartetul pentru coarde nr.2, compus în ciuda interdicției medicului său de a mai lucra.

Má Vlast/ Patria mea (1874-1879) este un set de 6 poeme simfonice (gen muzical al cărui pionier a fost Liszt) care descriu elemente din istoria, mitologia și peisajele Boemiei. Deși sunt adesea interpretate ca o singură lucrare cu șase părți, ele au fost scrise ca lucrări individuale, cu premiere separate. Vltava/ The Moldau, al doilea dintre aceste poeme, ce descrie curgerea marelui râu al Boemiei, a rămas cel ma celebru. A fost inclus în coloana sonoră a filmului „The Tree of Life” (2011), cu Brad Pitt și Sean Penn în distribuție).

  • Alte exemple de poeme simfonice: Preludiu la după-amiaza unui faun de C.Debussy (despre care puteți citi aici), Vox Maris de G. Enescu (despre care puteți citi aici), O noapte pe muntele pleșuv de M. Musorgski (legat de care puteți citi aici). 

Prodaná nevěsta/The Bartered Bride/Mireasa vândută (1866) este cea mai cunoscută operă a sa, cea care i-a cimentat celebritatea. Este singura sa operă încă prezentă în repertoriul de operă internațional (iar în timpul vieții sale a fost interpretată de peste 100 de ori). Smetana a împletit aici tradiția muzicală națională cu cea italiană a operei comice, fiind încercarea compozitorului de a contura o tradiție a operei comice din Cehia, în contraponderea renașterii operei dramatice pe care, în spațiul german, o reprezenta Wagner.

Veți recunoaște aici ecouri din Mozart dar și influența lui Liszt – cei doi compozitori care l-au marcat puternic pe Smetana. O poveste simplă dar puternică, personaje bine conturate și o muzică fermecătoare – iată ingredientele succesului acestei opere, care este frecvent interpretată în Cehia (în stagiunea 2010-2011, spre exemplu, la Teatrul Național din Praga au fost 14 reprezentații).

Pianistul și compozitorul pentru pian

Deși este cunoscut în special pentru lucrările sale de inspirație naționalistă, Smetana a compus și splendide lucrări pentru pian. Asta după ce, în adolescență, și-a dorit să aibă o carieră ca pianist concertant. Nu i-a prea ieșit acest vis, deși mai apoi tehnica lui a fost comparată cu cea a lui Liszt, iar interpretările sale din Chopin au fost aclamate. Totuși, lecțiile de pian și concertele pe care le dădeau i-au permis să se întrețină și să se căsătorească.

Compozițiile sale pentru pian, din păcate prea puțin popularizate, conțin unele dintre cele mai delicate și deopotrivă pline de culoare pasaje din repertoriul romantic.

Blestemul surzeniei și binecuvântarea creativității

La 50 de ani și-a pierdut auzul, iar mai apoi sifilisul avansat avea să îi afecteze și mintea. Asemenea lui Beethoven, și Smetana a căutat tratamente în străinătate, înghițind cantități semnificative de mercur (evident toxic) și suportând terapii cu șocuri electrice Tot asemenea lui Beethoven, și el a găsit consolare în muzică. De fapt, ultimul său deceniu de viață a fost extrem de creativ: a scris 5 din cele 9 opere ale sale, precum și o serie de lucrări instrumentale printre care un proiect muzical autobiografic, Cvartetul pentru coarde nr. 1, care a fost finalizat în 1876 și poartă subtitlul „Din viața mea”. Debutul în cerc restrâns al lucrării l-a avut pe Antonin Dvořák printre interpreți.

În 1883, complet surd și suferind deja de demență, a compus Cvartetul pentru coarde nr. 2, una dintre cele mai importante lucrări ale sale, descrisă uneori ca fiind radicală și experimentală. Se simte aici, spre sfârșit, ceva din tinnitus-ul (țiuitul în urechi) ce l-a chinuit îngrozitor (în paralel cu certurile constante cu a doua soție): o vioară cântă un sunet foarte înalt, timp îndelungat.

Un an mai târziu, compozitorul murea într-un azil de boli mintale, fiind însă la apogeul celebrității sale: Cehia îi recunoscuse în sfârșit geniul muzical, precum și contribuția majoră la crearea unei identități naționale muzicale, și continuă să îl iubească și onoreze și astăzi.

Funeraliile sale au fost un eveniment național, care a umplut străzile din Praga. Muzeul dedicat lui Smetana este și astăzi una din principalele atracții turistice ale capitalei cehe.

Muzeul B. Smetana de pe malul Vltavei (Praga)

Bancnota de 1.000 de coroane cu chipul compozitorului

16
/03
/16

 „Ariel al pianiştilor” sau „Rafael al pianului”, cum i se spunea lui Chopin, fusese în copilăria şi adolescenţa sa adulatul saloanelor aristocraţiei poloneze din Varşovia, apoi al celor din Paris. Pe ecranul existenţei sale sentimentale s-au perindat cele mai seducătoare femei ale timpului său: Maria Wodzinska, Constanţa Gladkowska, Wanda Radziwiell, prinţesa Cezartoryska, Contesa Dellina Potocka şi, în cele din urmă, George Sand. 

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

09
/03
/16

Conform propriilor declaraţii - Memorii, Humanitas, 1991 -, Mircea Eliade s-a născut în urmă cu 109 ani („M-am născut la București, la 9 martie 1907”). Există totuși o notă de subsol a editurii care spune că data reală a nașterii lui Eliade este 28 februarie/13 martie 1907 (s.v.), conform actului de naștere descoperit și publicat de Constantin Popescu-Cadem în Revista de istorie și teorie literară în 1983

06
/03
/16

Basmele au un sâmbure de adevăr? În cazul lui Pake Protopopescu se pare că da. Licenţiat în Drept de la Paris (cu o teză despre Acţiunile cauzate de frică!), acest băiat de preot bucureştean ajunge primar şi îşi ia funcţia în serios.

04
/03
/16

ACTRIȚA DE LA PAGINA 1 Marcela Rusu, născută la Galaţi în 1926, a fost o femeie frumoasă şi iubită, care a ştiut ce a vrut de la viaţă. A cunoscut fericirea şi opusul ei, iar pe scenă a avut momente de succes. A fost căsătorită de trei ori, n-a avut copii, dar şi-a îndeplinit rolul de mamă - povestea prin interviuri - crescând doi nepoţi şi nişte câini pe care i-a botezat de fiecare dată „Gâlcă”, indiferent de generaţie. 

02
/03
/16

“Eu am rimat întotdeauna cu Teatrul «L.S. Bulandra» din Bucureşti”, îi plăcea Rodicăi Tapalagă să spună adesea. A fost Zoe din “O scrisoare pierdută”, Didina Mazu din “D’ale Carnavalului”, Sophie din “Dimineaţa pierdută”, Elena Andreevna din “Unchiul Vanea”. Este actriţa care se simțea feminină, iubită, frumoasă, puternică, atunci când era pe scenă.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

22
/02
/16

“Este invazia imbecililor. Televiziunea a promovat idiotul satului faţă de care spectatorul se simţea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr” - Umberto Eco . Cu puţin timp înainte de moartea sa, scritorul şi filozoful italian a criticat reţelele de socializare, într-o discuţie publică cu jurnaliştii italieni.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

20
/02
/16

“Nu-mi fac griji. Cartea va dăinui. Citeşti tot timpul: citeşti în tren, în autobuz. Citeşti în parc. Citeşti când te plimbi şi chiar când faci dragoste poţi să citeşti. Cu computerul este mai greu... ” - Umberto Eco. Unul dintre cei mai mari scriitori contemporani s-a stins din viaţă, în noaptea de vineri spre sâmbătă. Autorul celebrului roman "Numele trandafirului" avea 84 de ani şi suferea de cancer, conform La Repubblica.

19
/02
/16

"Nu este nicio ruşine să te naşti prost. Ruşine e să mori prost." - Marin Sorescu / Astăzi, în ziua în care îl aniversăm pe Constantin Brâncuşi, se împlinesc 80 de ani de la naşterea scriitorului Marin Sorescu, considerat unul dintre cei mai mari scriitori români contemporani

18
/02
/16

Constantin Brâncuşi şi-a petrecut o bună parte din viaţă la Paris. În 1928, Nicolae Titulescu primea, pe malul Senei, o „lecție de Brâncuși”. Genialul sculptor s-a născut într-o zi de 19 februarie (1876), la Hobiţa, în județul Gorj.