Sorina Ștefănescu, director artistic: „Ideo Ideis este o investiție în viitor“
https://www.ziarulmetropolis.ro/sorina-stefanescu-director-artistic-ideo-ideis-este-o-investitie-in-viitor/

Sorina Ștefănescu, director artistic al Festivalului Ideo Ideis (11-18 august 2023, Alexandria), vorbeşte despre potenţialul unui eveniment ajuns la majorat şi care continuă să producă efecte de domino cultural în rândul adolescenţilor, beneficiari ai spectacolelor de teatru, proiecţiilor de film, atelierelor.

Un articol de Dan Boicea|10 august 2023

Cum sărbătorești un majorat, când 18 ani îi împlinește nu un om, ci un festival?

Cu emoții, cu bucurie, cu multă energie și cu deschidere și curiozitate către ce ne așteaptă la următoarele ediții.

Cum ai gândit programul artistic al actualei ediții?

Pentru mine un festival are menirea de a aduce în prim plan, prin selecția pe care o face, anumite valori, un concept, o viziune. Am vrut să combin elemente distractive (ateliere de make-up și costume pentru teatru, dans și muzica) cu proiecții de film – atât comedii (Încă două lozuri, Oameni de treabă), cât și filme cu teme sociale (Tigru, Între revoluții).

În ceea ce privește selecția de spectacole am vrut ca ele să aibă legătură cu tema festivalului și de aceea am invitat două producții ale Teatrului Metropolis realizate de tineri artiști („Un basm urban”– regia Norbert Boda și „Disco regret” regia Irisz Kovacs), un spectacol sub semnătura lui David Schwartz – „Acrobații – 7 zile din viața unor profesori de țară” (Platforma de Teatru Politic) și o producție a Teatrului „Maria Filotti” din Brăila – „Naufragiat” (regizat de Andrei Huțuleac, care este invitat și în calitate de Mentor în festival anul acesta).

De asemenea am vrut să implicăm comunitatea și am propus spectacole și ateliere în aer liber pentru copii, concerte și performance-uri de poezie. Un eveniment inedit va fi lansarea de carte pentru copii a Ralucăi Moldovan, care s-a născut și a crescut în Alexandria.

Ce înseamnă să colaborezi cu elevii și ce ai învățat din acest proces în anii în care ai fost trainer?

Îți dă o energie foarte specială întâlnirea cu adolescenții. Sunt oameni foarte curioși, dornici să își găsească un drum, să își testeze capacitățile și pasiunile. Sunt fragili când trebuie să primească feedback, dar și foarte puternici când vine vorba de dorința și nevoia de a se exprima. E o combinație care mie îmi place mult, mi se pare că o astfel de energie îți dă puterea să muți munții din loc.

Anul trecut am avut un pic ocazia să asist la atelierul de film al Andreei Borțun și le-am admirat imaginația și deschiderea pe care au avut-o în a crea filmulețe cu diferite teme, date de la o zi la alta. Indiferent de rezultat, era o muncă de echipă foarte frumoasă pentru că se filmau ei între ei și se ajutau cu așezarea în spațiu sau felul în care voiau să creeze anumite imagini. Mi s-a părut foarte frumos și inedit să văd Alexandria prin ochii lor.

Iar cei care vor veni anul acesta la Festival vor putea vedea Alexandria prin ochii adolescenților de aici, în cadrul PIXEL. Comunități în focus – un proiect Vanner Collective, realizat în parteneriat cu Ideo Ideis, care a explorat relația oamenilor din Alexandria cu orașul lor. Sub îndrumarea profesioniștilor din domeniu, în cadrul a două ateliere, liceenii au realizat fotografii documentare și scurtmetraje care vorbesc despre comunitățile lor. Creațiile lor foto vor putea fi admirate într-o expoziție permanentă găzduită la CMT în perioada Festivalului, iar scurtmetrajele realizate, curatoriate și adunate într-un program intitulat Povești din Alexandria, vor fi proiectate pe 16 august.

În Alexandria, un oraș în care accesul la programe de calitate e redus, Ideo Ideis a reușit să se impună și să ajungă la mii de beneficiari. Ce ar putea fi importat ca model de succes din rețeta Ideo Ideis și dus în alte comunități asemănătoare, pentru a aprinde o scânteie?

Cred că această capacitate fantastică de a crea relații între oameni este una din rețetele succesului. Mulți dintre participanți sunt acum actori sau lucrează în domenii care se intersectează cu arta și sunt deschiși să dea o mână de ajutor, să facă o recomandare sau să creeze o legătură sau o posibilă colaborare pentru că încă țin foarte mult la festival.

De asemenea, cred că un exemplu bun de „importat” ar fi perseverența – indiferent de provocările pe care echipa le-a avut de-a lungul timpului, niciun moment nu a renunțat în a găsi soluții și oportunități pentru a face festivalul să se întâmple, pentru a-l extinde și sub alte forme (Capsule, Tabără, Laborator). În plus, am lăsat mereu dialogul deschis – cu autoritățile, cu instituțiile, cu comunitatea – totul într-un mod constructiv.

Cum ar suna un pitch în două-trei fraze, pentru un grup de oameni cu resurse financiare, care să-i determine să sprijine cu bani un asemenea proiect?

Dacă cineva ar avea intenția de a investi într-un act de cultură, Ideo Ideis ar fi cel mai potrivit pentru că este o pepinieră de tinere talente și în același timp unul din puținele festivaluri care încearcă să ofere adolescenților o educație alternativă, unică în România. Poate că Alexandria este un oraș mic, dar deja a căpătat un renume prin faptul că în luna august aproape 150 de adolescenți, alături de actori cunoscuți (mentori și traineri) și invitați de renume aleg să-și petreacă o bucată din concediu aici.

Ideo Ideis este o investiție în viitor. Unul care ne poate ajuta să facem lumea să semene cu noi – o lume mai curajoasă, mai prietenoasă, mai optimistă.

Cine este Sorina Ștefănescu

Sorina Ștefănescu este actriță a Teatrului Nottara începând cu anul 2017, unde interpretează roluri clasice (Don Juan, Fazanul), dar și contemporane (Sonată de toamnă, Operațiunea Petarda). A participat în 2019 la proiectul European Theatre Academy organizat de European Theatre Convention în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Avignon, alături de actori și regizori din Luxemburg, Belarus, Franța, Albania, Spania și Marea Britanie. Din 2023 este director artistic al Festivalului Național de Teatru Tânăr „Ideo Ideis”.

Foto: Adi Bulboacă

 

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

05
/03
/24

Aăăă, Mihaela Trofimov este o actriță cu o mare foame pentru joacă, da, chiar așa, pentru joacă. Ăăă, o vedeți la Excelsior, la unteatru, la Brăila, pe scenă, puternică, talentată, expresivă. Ăăă ce voiam să zic? Citiți interviul în formă de alfabet și aflați cum o literă, Ă, descrie de cele mai multe ori starea ei de spirit.

12
/02
/24

Actorul Matei Arvunescu percepe vulnerabilitatea ca pe o lecție de actorie, îl citează pe marele Gabo, încercând să explice cum viața ar putea avea un sens și crede că „revoluție“ e un cuvânt cu mare greutate. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

22
/12
/23

Oana Predescu, actrița Teatrului Excelsior din București, vorbește despre joacă, muzică și uitare, despre fascinație și anxietate, într-un interviu sub formă de alfabet.