Cum se transformă Alexandria în zilele Festivalului Ideo Ideis?
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-se-transforma-alexandria-in-zilele-festivalului-ideo-ideis/

INTERVIU De 17 ani, Festivalul Ideo Ideis aduce în fiecare vară teatrul într-un oraş fără teatru. Despre efectul pe care Ideo Ideis îl are asupra Alexandriei, am stat de vorbă cu Liviu Romanescu, directorul festivalului.

Un articol de Ziarul Metropolis|18 august 2022

Cum se schimbă Alexandria în timpul Festivalului Ideo Ideis?

Se însuflețește, căci apar mai multe suflete (râde). În primul rând, vin trupele de adolescenți, ceea ce înseamnă tineri care se mișcă prin oraș, oameni care întorc capul curioși să îi vadă, badge-uri care flutură, tricouri de festival… Orașul, la nivel de comunitate, are într-adevăr ocazia să descopere spectacole, filme, evenimente la care în mod curent nu are acces. E un mix de grupuri care circulă pe străzi, cu pretexte de ieșit în oraș și evenimente în care comunitatea se poate regăsi și se poate aduna.

Cum ai văzut orașul evoluând în acești 17 ani de festival?

S-a schimbat puternic o vreme, apoi în perioada pandemică a existat o pauză. Dinamica oamenilor a avut de suferit, o vezi peste tot, chiar și în orașele mari vezi că s-a modificat comportamentul vizavi de evenimente.

Apoi a urmat din nou un val de evenimente care a venit peste toată lumea. În Alexandria, anul acesta se recâștigă curajul – curajul de a merge la evenimente, de a ieși, de a veni cu familia în spațiul outdoor.

Privind în urmă, noi am pornit de la părinți și rude, care veneau la primele ediții și ocupau locurile din sală, și am ajuns la oameni care nu au nicio treabă cu organizatorii, nici măcar cu mediul acesta, dar care vin la festival și realizează că le place, că le face bine, că e un motiv de celebrare, de întâlnire. Acum două zile am fost salutat de un polițist pe stradă, ceea ce mi s-a părut foarte cool pentru un oraș de provincie.

Ce aduce un festival de teatru tânăr într-un oraș în care nu există teatru?

E simplu, aduce teatru, creează nevoia și atunci creează șansele să se construiască un teatru.

În concluzie, cum resimți impactul festivalului asupra orașului?

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care a reușit să le facă festivalul a fost „să renoveze” un fost cinema; indirect, l-a renovat, creând conjunctura necesară și reușind să nască motivația în autorități pentru ca această renovare să se întâmple. Și casa de cultură să intre în renovare, o casă de cultură în care între 2006 și 2010 se întâmpla cu totul altceva, spațiul era club, discotecă, găzduia petreceri… Acum discutăm de o sală mare care intră în renovări din plin – se pornește de la structură și se lucrează pentru a avea o adevărată sală de spectacole. Pe lângă partea de dinamici și comunități – zona aceasta ușor nedefinită, fiindcă nu pui cifrele pe masă.

Dar să dictutăm cu cifre! Câte clădiri s-au făcut, câte construcții s-au renovat, ce probleme se ridică la nivel de infrastructură? Pentru că administrația zice: nu avem un loc unde să cazăm momentan 150 de copii, trebuie să îi ducem în niște corturi la ștrand. Haide să vedem ce putem face, când terminăm de renovat internatul X? Acesta este dialogul care cred că merită să aibă loc – un dialog despre ce putem face la nivel de administrație și de comunitate astfel încât să putem avea evenimente de genul acesta, să putem să ne întâlnim.

Ideo Ideis se desfășoară la Alexandria între 15 și 21 august. Vedeți aici programul complet al festivalului!

Fotografii: Lavinia Cioacă, Claudiu Popescu, Bogdan Dincă / Ideo Ideis

26
/08
/22

Dimitri’s Bats a lansat piesa „Get Your Fix”, un nou single despre reclame, dragoste și consumerism, de pe viitorul EP al trupei, „Get Your Fix”. Vă invităm să-l cunoașteți mai bine pe Radu Osaciuc, solistul trupei, într-un interviu sub formă de alfabet.

10
/08
/22

INTERVIU De la Slătioara Olteniei de sub munte, unde locuiește de câțiva ani și unde organizează vară de vară tabere de creație literară, scriitorul și editorul Marius Chivu a răspuns întrebărilor noastre despre proză scurtă, poezie și jurnale de călătorie. Punctul de pornire îl reprezintă antologia „KIWI, 2022. Granițe”, apărută la Editura Polirom.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Ioan Tugearu vorbeşte despre: moda spectacolelor de balet sovietice din anii ’70, semnificaţia repertoriului Operei Române, valoarea dansului pe plan european, succesul unui spectacol de dans într-o societate totalitară şi/sau democratică, situaţia profesională a dansatorului român, într-un interviu publicat în cartea „Românii secolului XXI“, de Rhea Cristina.