Cum se transformă Alexandria în zilele Festivalului Ideo Ideis?
https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-se-transforma-alexandria-in-zilele-festivalului-ideo-ideis/

INTERVIU De 17 ani, Festivalul Ideo Ideis aduce în fiecare vară teatrul într-un oraş fără teatru. Despre efectul pe care Ideo Ideis îl are asupra Alexandriei, am stat de vorbă cu Liviu Romanescu, directorul festivalului.

Un articol de Ziarul Metropolis|18 august 2022

Cum se schimbă Alexandria în timpul Festivalului Ideo Ideis?

Se însuflețește, căci apar mai multe suflete (râde). În primul rând, vin trupele de adolescenți, ceea ce înseamnă tineri care se mișcă prin oraș, oameni care întorc capul curioși să îi vadă, badge-uri care flutură, tricouri de festival… Orașul, la nivel de comunitate, are într-adevăr ocazia să descopere spectacole, filme, evenimente la care în mod curent nu are acces. E un mix de grupuri care circulă pe străzi, cu pretexte de ieșit în oraș și evenimente în care comunitatea se poate regăsi și se poate aduna.

Cum ai văzut orașul evoluând în acești 17 ani de festival?

S-a schimbat puternic o vreme, apoi în perioada pandemică a existat o pauză. Dinamica oamenilor a avut de suferit, o vezi peste tot, chiar și în orașele mari vezi că s-a modificat comportamentul vizavi de evenimente.

Apoi a urmat din nou un val de evenimente care a venit peste toată lumea. În Alexandria, anul acesta se recâștigă curajul – curajul de a merge la evenimente, de a ieși, de a veni cu familia în spațiul outdoor.

Privind în urmă, noi am pornit de la părinți și rude, care veneau la primele ediții și ocupau locurile din sală, și am ajuns la oameni care nu au nicio treabă cu organizatorii, nici măcar cu mediul acesta, dar care vin la festival și realizează că le place, că le face bine, că e un motiv de celebrare, de întâlnire. Acum două zile am fost salutat de un polițist pe stradă, ceea ce mi s-a părut foarte cool pentru un oraș de provincie.

Ce aduce un festival de teatru tânăr într-un oraș în care nu există teatru?

E simplu, aduce teatru, creează nevoia și atunci creează șansele să se construiască un teatru.

În concluzie, cum resimți impactul festivalului asupra orașului?

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care a reușit să le facă festivalul a fost „să renoveze” un fost cinema; indirect, l-a renovat, creând conjunctura necesară și reușind să nască motivația în autorități pentru ca această renovare să se întâmple. Și casa de cultură să intre în renovare, o casă de cultură în care între 2006 și 2010 se întâmpla cu totul altceva, spațiul era club, discotecă, găzduia petreceri… Acum discutăm de o sală mare care intră în renovări din plin – se pornește de la structură și se lucrează pentru a avea o adevărată sală de spectacole. Pe lângă partea de dinamici și comunități – zona aceasta ușor nedefinită, fiindcă nu pui cifrele pe masă.

Dar să dictutăm cu cifre! Câte clădiri s-au făcut, câte construcții s-au renovat, ce probleme se ridică la nivel de infrastructură? Pentru că administrația zice: nu avem un loc unde să cazăm momentan 150 de copii, trebuie să îi ducem în niște corturi la ștrand. Haide să vedem ce putem face, când terminăm de renovat internatul X? Acesta este dialogul care cred că merită să aibă loc – un dialog despre ce putem face la nivel de administrație și de comunitate astfel încât să putem avea evenimente de genul acesta, să putem să ne întâlnim.

Ideo Ideis se desfășoară la Alexandria între 15 și 21 august. Vedeți aici programul complet al festivalului!

Fotografii: Lavinia Cioacă, Claudiu Popescu, Bogdan Dincă / Ideo Ideis

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.

20
/09
/23

Cezar Antal este absolvent al Universității de Arte "George Enescu" din Iași, Facultatea de Teatru, Secția Arta Actorului Mânuitor de Păpuși și Marionete. A fost actor al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, în prezent fiind angajat al Teatrului Odeon din București. A colaborat cu regizori importanți de teatru și film. La Teatrul Metropolis joacă în piesa "Disco Regret", scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs.

17
/09
/23

Raluca Nagy (Cluj-Napoca, 1979) este antropologă şi scriitoare. Din 2005, a publicat texte de popularizare a antropologiei, eseuri și povestiri în majoritatea revistelor culturale din România și în mai multe volume colective. „Despre memoriile femeii și alți dragoni” este cea de-a treia sa carte și prima de non-ficțiune.

05
/09
/23

În perioada 6 – 10 septembrie, la Brașov, are loc prima ediție a festivalului „CULMEA: Film și educație de mediu“, primul festival de film pe teme de mediu dedicat copiilor și tinerilor, un demers inițiat de Sabina Baciu – director festival, alături de Raluca Bugnar – director artistic și Alexandra Safriuc – selecționer scurtmetraje.

26
/07
/23

O actriță care vorbește despre frică și despre lupta cu ea, despre șoapte timbrate și despre organul ei preferat de gândire: inima, într-un interviu sub formă de alfabet care o deslușește delicat și în profunzime: Antoaneta Cojocaru.