Beatrice Rancea: „Cel mai mult îmi doresc să revenim la normal“
https://www.ziarulmetropolis.ro/beatrice-rancea-cel-mai-mult-imi-doresc-sa-revenim-la-normal/

Beatrice Rancea, manager – director general al Operei Naţională Iaşi, de la personaj artistic la personalitate artistică.

Un articol de Marian Șușu|1 septembrie 2020

Care este rolul din balet cu care v-ați identificat cel mai mult?

În formarea unui artist interpret, orice rol contribuie la creșterea sa profesională. Astfel ajungi să te identifici și să iubești fiecare personaj căruia îi dai viață. Cariera mea ca interpret cred că a fost cel mai puternic marcată de personajul Mama Asse din spectacolul Peer Gynt, în regia și coregrafia inegalabilei Mihaela Atanasiu.

Cum a fost trecerea de la balet la regie de teatru?

A fost o trecere dură, neașteptată și nedorită de mine în acel moment. Am fost obligată să renunț la dans si m-am dedicat regiei. Sunt două lucruri total diferite, dar experiența scenică ca interpret m-a ajutat mult în definirea mea ca regizor de teatru, operă și film.

Ce a însemnat ca experiență perioada în care ați lucrat în Ungaria?

În Ungaria a fost o experiență unică. Unele dintre cele mai frumoase spectacole le-am lucrat acolo. Am dramatizat romane importante scriind piesele si textele la Maestrul și Margareta – Mihail Bulgakov, Notre-Dame de Paris – Victor Hugo, Teatrul Antic, Barba Albastră – Charles Perrault. Au fost șapte veri minunate, având șansa să montez în aer liber folosind ca decor ruinele Catedralei gotice din Zsámbék. Am organizat audiții, și din zeci de actori din Budapesta mi-am ales distribuțiile ideale. Spectacolele au fost extrem de apreciate. Maestrul și Margareta – Mihail Bulgakov și Visul unei nopți de vară – William Shakespeare au fost considerate de criticii de specialitate cele mai bune spectacole ale stagiunilor respective.

Ce ne puteți spune despre proiectul aflat deja în derulare – SAMER 2020?

SAMER 2020 este un proiect binevenit și mult așteptat după luni de zile în care am stat departe de scenă și publicul spectator. Am căutat spații și locații inedite: Grădina Botanică Iași, curtea Catedralei Catolice Iași, grădina La Castel Iași, parcul Operei Naționale din Iași. Am pregătit recitaluri de Operă, Operetă, dedicate compozitorilor italieni, ruși, francezi și premiera spectacolelor de balet El Tango și Gala de la clasic la modern. Am avut și un eveniment Carmina Burana și Requiem, dedicat victimelor Covid. Fiecare spectacol a fost unic în felul său, schimbând repertoriul prezentat și interpreții la fiecare reprezentație. Am jucat două luni câte două, trei spectacole pe săptămână. A fost o mare bucurie pentru noi reîntâlnirea cu spectatorii.

Ce proiecte de viitor are Opera Națională Română Iași? 

Proiecte… Cel mai mult îmi doresc să revenim la normal și să jucăm la capacitatea maximă în minunata noastră sală de spectacole. Avem în lucru premiera spectacolului Bal Mascat de Giuseppe Verdi și adaptarea la scenă a noilor premiere de balet El Tango și Gala de la clasic la modern. Ar fi primele proiecte ale acestei stagiuni. Premiere ce au avut deja loc în aer liber.

06
/12
/23

Teatrul „Gong” și Revista „Euphorion” prezintă cea de-a treia conferință organizată în cadrul Simpozionului Național „Actualitatea Cercului Literar de la Sibiu”. Evenimentul va avea loc vineri, 8 decembrie, de la ora 18:00, la Librăria Humanitas „Constantin Noica” și îl va avea ca invitat pe Marin Mălaicu-Hondrari.

04
/12
/23

Începutul lunii decembrie aduce primele concerte din turneul de lansare al noilor albume Alternativ Quartet — Deocamdată suntem / Departe de solstiţiu. Acestea vor avea loc pe 5 decembrie la Muzeul Naţional de Artă al României din Bucureşti, pe 8 decembrie la Palatul Culturii din Iaşi, şi pe 14 decembrie la Casa Tranzit din Cluj-Napoca.

22
/11
/23

Iosif Paștina joacă în “Disco Regret”, piesă scrisă de Doru Vatavului și regizată de Irisz Kovacs. A terminat U.N.A.T.C-ul în 2020 la clasa profesorilor Marius Gîlea, Bogdana Darie, Ioana Barbu și spune că: "Am avut noroc că am terminat chiar la începerea pandemiei și am avut privilegiul de a apuca să joc de câteva ori licența până la lockdown. Alți colegi n-au fost așa norocoși”.

08
/11
/23

Premiera spectacolului „Crocodil“ are loc pe 8 noiembrie la Centrul Cultural Apollonia (Strada Michael Weiss 22, Brașov). Următoarele reprezentanții au loc pe 12 și 15 noiembrie la Centrul Cultural Apollonia. Elise Wilk, autoarea piesei, vorbește pentru Ziarul Metropolis despre ideile pe care le-a pus pe hârtie și care au devenit replici într-un spectacol pe o temă puternică: bullying-ul în școli.

27
/10
/23

A ştiut dintotdeauna că vrea să fie actor. Şi-a urmat visul - joacă teatru sau în filme artistice. De peste 12 ani, o ţară întreagă îl iubeşte şi pentru rolul din serialul „Las Fierbinți”. Despre independență, talent, curaj și asumare – luni, 30 octombrie, ora 23.00, la „Nocturne”, cu Marina Constantinescu și Adrian Văncică.

20
/10
/23

Luni, 23 octombrie, ora 23.00, Marina Constantinescu ne aşteaptă la TVR 1 cu prima ediţie „Nocturne” a noului sezon. Actorul Ştefan Bănică, Anna Ungureanu, dirijorul şi Emil Pantelimon, managerul Madrigalului, actorul Adrian Văncică, Oana Drăgulinescu – fondator al Muzeului Abandonului se numără printre invitaţii noului sezon „Nocturne”.

19
/10
/23

Scriitoare, cu texte puse în scenă pe diverse scene din România, Mihaela Michailov curatoriază pentru al doilea an, alături de Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, o ediție a FNT. Am invitat-o la o discuție cu cărțile pe masă despre selecția din acest an.