Iluminatul public – de la feștilă la becul cu arc incandescent
https://www.ziarulmetropolis.ro/iluminatul-public-de-la-festila-la-becul-cu-arc-incandescent/

Sute de ani doar soarele şi luna i-au luminat pe bucureşteni. Când au vrut să-şi prelungească veghea de noapte au început să folosească opaiţe, lumânări de seu, de ceară ori de stearină. Pe la 1700 apar şomoioage de bumbac muiate în smoală şi înfipte la porţile boierilor.

Un articol de Georgeta Filitti|15 septembrie 2016

La trecerea alaiurilor domneşti sau la petreceri butoaie cu păcură aprinsă luminau calea. Mai erau şi masalalele (făclii uriaşe purtate de slugi în spinare, montate pe un schelet metalic). Regulamentul Organic, prima constituţie românească, a impus instalarea de felinare pe uliţele principale, din 20 în 20 de m. Iată cum erau distribuite în mahalaua Ceauş David (Batiştei, Grădina Icoanei de azi): „la puţul Icoanei (azi în grădină); la Radu Brutaru; la Pană Cârciumaru (biserica Popa Chiţu de azi); la crucea căzută din şoseaua Târgului de afară; la Constantin Şalvaragiu, spre biserica Pitar Moş; spre uliţa mitropolitului Dionisie; la Dumitru Lumânăraru, spre podul bisericii Icoanei; la altarul bisericii Batiştei; la poarta răposatului Tănase Nenoveanu, din răspântia slugerului Panu şi spre stolnicul Pardalos”.

La 1841, Primăria face contract cu Samuil Aron sticlarul pentru aprinderea 20 de nopţi pe lună a 500 de felinare cu lumânări. Doar că nopţile „stinse” nu erau amintite… Peste 15 ani, Th. Mehedinţeanu instalează 16 lămpi cu petrol lampant, Bucureştiul devenind primul oraş din lume astfel înzestrat. Furnizorul avea la Ploieşti o rafinărie care prelucra 2 700 tone de păcură pe an. Dar afacerea n-a rentat şi licitaţiile s-au succedat spre nerăbdarea bucureştenilor care continuau să orbecăie pe străzile luminate mai mult din ce răzbătea de prin case. Pe la 1867 existau 2 600 de lămpi cu fitil de 2,5 cm şi puterea a 9 lumânări de stearină. Se aprindeau la jumătate de oră după apusul soarelui şi ardeau până în zori. Gazul era depozitat în trei rezervoare, situate la depărtare convenabilă de orice construcţie; exista o rezervă de 300 de lămpi şi 400 de globuri. În 1868 a început construirea unei mici uzine de gaz. Francezul Fr. Gottereau, antreprenorul iniţial, a cedat-o unui consorţiu Negroponte – Mehedinţeanu – Zarifi; acesta a întemeiat Societatea generală pentru iluminat şi încălzit în România. Uzina de gaz aerian s-a ridicat la Filaret, în 1871. Dar afacerea n-a fost rentabilă. A apărut o societate englezerască, apoi alta franţuzească şi în cele din urmă se constituie Societatea română de gaz şi electricitate. Aceasta a introdus, în 1874, iluminatul cu becuri Auer.

În 1882, de la o mică uzină, se fac racorduri pentru palatul regal, palatul Cotroceni, Teatrul Naţional şi grădina Cişmigiu. În 1888-1892 s-a construit uzina de la Grozăveşti, apoi, în 1902, a început să funcţioneze cea de la Filaret.

Pake Protopopescu, primarul cel mereu bine inspirat, care croise un lung bulevard între Cotroceni şi Obor, l-a luminat corespunzător, luând lămpile din Cişmigiu. În 1890, porţiunea între biserica Sf. Elefterie şi Calea Moşilor beneficia de becuri electrice. Peste câţiva ani, stâlpii de lemn au fost înlocuiţi cu alţii de fontă, produşi de fabrica Lemaître (lăsată în paragină după 1989).

Statisticile din 1906 – anul Jubileului de 40 de ani de domnie ai regelui Carol I – arătau că Bucureştiul avea 3969 becuri cu gaz, 3113 felinare cu petrol, 1018 cu ulei mineral, 131 lămpi cu arc voltaic şi 66 cu arc incandescent. Era mult, era puţin? Cu cât te depărtai de centrul oraşului, luminile, indiferent de sursă, erau mai rare, până ce ajungeai să te încrezi, la fel cum o făceai, cu sute de ani în urmă, doar în strălucirea soarelui şi a lunii.



29
/08
/16

Un proverb românesc apărut în sec. al XIX-lea susţinea că „scule avem, dar n-avem nemţi”. Cu alte cuvinte, erau omagiaţi pentru îndemânarea lor mecanicii de tot felul veniţi din ţările germane să lucreze la batozele, treierătoarele şi pompele de tot felul din gospodăriile noastre.

22
/08
/16

Viaţa publică, destul de firavă în sec. al XVII-lea, se desfăşura mai ales în cafenele. Cea dintâi atestată documentar a fost a lui Kara Hamie, în 1667, pe un loc învecinat cu biserica Doamnei de azi. În vremea lui Constantin Brâncoveanu, pe Calea Şerban Vodă (podul Beilicului) se înşirau destule cafenele, toate la dispoziţia mai cu seamă a turcilor.

16
/08
/16

Înainte de a fi un obiect uzual, automobilul a fost unul de lux. Primul exemplar a fost adus la Bucureşti în 1880 de Barbu Bellu, din familia care a donat terenul pentru cimitirul de mai târziu cu acelaşi nume. Era un Peugeot de 4 CP; „trăsură cu 4 locuri”, i-au spus amuzaţi şi neîncrezători ai noştri.

16
/07
/16

Călătorii străini care, încă din sec. XVI, lasă mărturii despre Bucureşti, sunt impresionaţi de bisericile sale. Construite de domnitori, de boieri, negustori sau oameni de rând acestea au împodobit oraşul fără să reziste prea mult în timp. Solul nisipos, pânza freatică aproape de suprafaţă, desele cutremure le-au şubrezit şi ruinat. De fiecare dată însă bucureştenii le-au refăcut, mărturisind o stăruinţă ce face parte din dinamica vieţii urbane.

15
/07
/16

Fiecare timp istoric îşi are instituţiile sale. În România regală au funcţionat Jockey Club, Country Club, Rotary Club, Lion's – societăţi de anvergură internaţională care racordau firesc, statornic, ţara noastră la sistemul de valori proprii Europei.

26
/06
/16

Bucureştiul, oraş de câmpie, dezvoltat haotic, fără socoteală, arareori şi-a marcat pentru veşnicie cimitirele. Morţii au fost îngropaţi în jurul bisericilor ori pe la margine, în mahalale; mulţi din ei au fost uitaţi şi meniţi să urmeze vorba biblică: „din pământ te-ai întrupat, în pământ ai să te întorci”.

06
/06
/16

Veniţi din Balcani, negustori prin vocaţie, umblând în mai toată Europa Centrală cu rosturi bine statornicite în marile târguri, cum a fost cel de la Lipsca, aromânii şi-au găsit foarte adesea temei în ţările române. La Bucureşti, una din familiile cele mai cunoscute a fost lui Dimitrie Capşa.

24
/05
/16

Dintre alogenii cu care românii convieţuiesc de sute de ani, ţiganii ocupă un loc aparte. Condiţia lor socială, de severă dependenţă, nu i-a împiedicat pe unii din ei să devină răsfăţaţii societăţii. E vorba de lăutari. La toate petrecerile, de la cele domneşti la cele din duminicile pline de animaţie în cârciuma de mahala, lăutarul,  neştiutor al „boabelor” (citeşte: notelor), i-a cucerit pe români.

11
/05
/16

Vreme de peste o sută de ani, locul unde se află restaurantul şi cofetăria Capşa a fost considerat printre „centrele nervoase” ale oraşului. La 1812, după ce Rusia ne-a răpit Basarabia iar pe tronul ţării era vodă Caragea, aici şi-a instalat un Mathias Brody o baracă uriaşă unde a montat mai multe diorame. Timp de 4 ani, bucureşteni curioşi, de la boierii cu caftan la „prostime”, s-au perindat prin faţa imaginilor încremenite, dar atât de expresive: alaiuri împărăteşti, oraşe minunate, vase surprinse de furtună pe mare.

27
/04
/16

Domnia Regelui Carol I a coincis cu o perioadă din istoria Europei cunoscută drept La belle époque. Atunci s-a construit masiv, s-au preluat modele, mai ales franţuzeşti, au fost invitaţi să lucreze în ţara noastră arhitecţi francezi, germani, cehi. Iniţiativa principală a aparţinut suveranului care a dispus (susţinând masiv din caseta particulară) ridicarea, refacerea sau modernizarea unor edificii rămase şi azi emblematice pentru Bucureşti.

25
/04
/16

Aşa a fost supranumit un domnitor în Ţara Românească din şirul fanarioţilor aflat pe tron între 1786 şi 1789. Nu făcea parte din familiile nobile din Fanar ci era, după spusa ambasadorului francez la Ţarigrad, „un ţărănoi din Arhipelag”.