București, un oraș greu încercat
https://www.ziarulmetropolis.ro/bucuresti-un-oras-greu-incercat/

Când tradiţia îţi rămâne străină, când te crezi demiurg, în măsură să hotărăşti soarta a milioane de oameni, poţi desfigura un oraş. Consecinţe nebănuite se întind apoi pe zeci de ani. Aşa s-a întâmplat cu Bucureştiul nostru, supus unui experiment de „sistematizare” barbară care i-a adus o tristă faimă: oraşul cu cele mai cumplite distrugeri în vreme de pace.

Un articol de Georgeta Filitti|7 februarie 2017

Până la mijlocul sec. XX, Bucureştiul însemna o reţea de biserici de factură bizantină, cu elemente baroce sau neoclasice, în jurul cărora se aflau mii de case, din care doar câteva construite înainte de 1800. Era vorba de mult eclectism, adică amestec de neoclasic, neogotic, neoromânesc, Bauhaus şi cubism. Reţeaua stradală, croită cu secole în urmă şi modificată lent, configura un peisaj urban ce definea România tradiţională.

Industrializarea, ca formă firească a progresului, a venit cu anume comandamente: unde cazezi mii le de oameni veniţi la muncă din afara oraşului? Cât dezvolţi locuirea pe verticală? Ce restaurezi? Ce sacrifici? Cât păstrezi din fondul vechi ca mărturie a continuităţii, a diversităţii, a tradiţiei şi a modelelor ce te reprezintă pe tine ca român? Cât copiezi de la alţii?
În 1966, concluzia la toate aceste întrebări a fost aceasta: păstrarea centrelor istorice este de două sau chiar de trei ori mai ieftină decât demolarea lor totală şi reconstruirea lor.

În 1973, consultarea a 130 de arhitecţi şi urbanişti a stabilit conturul zonei centrale a oraşului astfel: la nord, bd. N. Titulescu şi Ştefan cel Mare; la est, Mihai Bravu şi Văcăreşti; la vest, Orhideelor, Grozăveşti, Panduri, Tudor Vladimirescu, Viilor; la sud, Şerban vodă, Olteniţei. 83% din cei chestionaţi au convenit ca în acest perimetru să se contruiască masiv; în acelaşi timp, s-a evidenţiat că pe 400 ha (4,3% din suprafaţa capitalei) existau clădiri ridicate între 1848 şi 1910 care puteau fi reabilitate. Tot atunci s-au stabilit 27 zone adiţionale, cu intrânduri masive în zona centrală, beneficiind de încărcătură istorică (urme arheologice din sec. XVI-XIX), şi anume: Mogoşoaia, Străuleşti-Măicăneşti, Băneasa, Giuleşti, Plumbuita, Herăstrău, Tei, Griviţa, Chiajna, Şosea, Colentina, Fundeni, Roşu, Ciurel, Grant, Obor, Mărcuţa, Pantelimon, Cernica, Căldăruşani, Cotroceni, Ghencea, Filaret, Foişor, Dudeşti, Văcăreşti, Leordeni.

Pe temeiul acestei imagini s-a trecut şi la reabilitarea unui număr de 12 clădiri din centrul oraşului.

Seismul din 4 martie 1977 a răsturnat toate estimările arhitecţilor. Îndepărtarea molozului, şubrezirea multor case, manevrarea neatentă a macaralelor (ca în cazul bisericii Enei, pusă la pământ din neghiobie), dar mai ales viziunea îngustă, meschină, pe potriva căsuliilor în care vieţuiseră în tinereţe a „conducătorilor de partid şi de stat” au făcut ca demolarea, prin simpla fluturare haotică a mâinii, să devină practică zilnică la Bucureşti. Se estimează că s-a distrus astfel 90% din patrimoniul tradiţional. Încercările disperate ale specialiştilor de a păstra „individualitatea capitalei, de o feri de uniformizarea şi monotonia fără speranţă a construcţiilor tip” au rămas neputincioase.

Semnatară pe hârtie, dar indiferentă în fapt, a Statutului de la Veneţia (1964) şi a Chartei Europene a Patrimonului Arhitectural (1975), România comunistă a continuat să-şi distrugă frenetic identitatea exprimată în patrimoniul construit.

În 1984 a început spulberarea sistematică a zonei cuprinse între Dâmboviţa, bd. Coşbuc, Calea Rahovei, str. Sabinelor, Izvor şi 13 Septembrie. În anul următor, urgia demolatoare a cuprins părţi din Piaţa Unirii, bd. Mărăşeşti, Calea Dudeşti, str. Mircea Vodă, Calea Călăraşilor. În 1986 a urmat zona Dristor, Th. Speranţa, lt. Bodea, str. Rodiei: apoi Ţepeş Vodă, Agricultori, Dristor, Mihai Bravu, str. Traian, Cal. Călăraşi, Popa Nan. În 1987, din 150 de clădiri aflate în perimetrul Ştirbei Vodă -Berzei -Virgiliu – Plevnei au scăpat patru.

Astăzi bilanţul distrugerilor comuniste având drept pretext „sistematizarea” e prea bine cunoscut. Din nenorocire, revenirea la ceea ce a însemnat arhitectura tradiţională, înfăptuită treptat, armonios, integrată întregului, e peste putinţă. Cei izgoniţi ca nişte câini vagabonzi din casele lor au încercat să uite. Şi poate dacă autorităţile municipale postdecembriste ar fi făcut un efort minim de redresare, de reconstrucţie în loc să lase în continuare să se demoleze abuziv, să se construiască şi mai fără rost – imaginea Bucureştiului ar fi mai armonioasă, în concordanţă cu pretenţiile de metropolă europeanîă. Dar n-a fost să fie!

29
/08
/16

Un proverb românesc apărut în sec. al XIX-lea susţinea că „scule avem, dar n-avem nemţi”. Cu alte cuvinte, erau omagiaţi pentru îndemânarea lor mecanicii de tot felul veniţi din ţările germane să lucreze la batozele, treierătoarele şi pompele de tot felul din gospodăriile noastre.

22
/08
/16

Viaţa publică, destul de firavă în sec. al XVII-lea, se desfăşura mai ales în cafenele. Cea dintâi atestată documentar a fost a lui Kara Hamie, în 1667, pe un loc învecinat cu biserica Doamnei de azi. În vremea lui Constantin Brâncoveanu, pe Calea Şerban Vodă (podul Beilicului) se înşirau destule cafenele, toate la dispoziţia mai cu seamă a turcilor.

16
/08
/16

Înainte de a fi un obiect uzual, automobilul a fost unul de lux. Primul exemplar a fost adus la Bucureşti în 1880 de Barbu Bellu, din familia care a donat terenul pentru cimitirul de mai târziu cu acelaşi nume. Era un Peugeot de 4 CP; „trăsură cu 4 locuri”, i-au spus amuzaţi şi neîncrezători ai noştri.

16
/07
/16

Călătorii străini care, încă din sec. XVI, lasă mărturii despre Bucureşti, sunt impresionaţi de bisericile sale. Construite de domnitori, de boieri, negustori sau oameni de rând acestea au împodobit oraşul fără să reziste prea mult în timp. Solul nisipos, pânza freatică aproape de suprafaţă, desele cutremure le-au şubrezit şi ruinat. De fiecare dată însă bucureştenii le-au refăcut, mărturisind o stăruinţă ce face parte din dinamica vieţii urbane.

15
/07
/16

Fiecare timp istoric îşi are instituţiile sale. În România regală au funcţionat Jockey Club, Country Club, Rotary Club, Lion's – societăţi de anvergură internaţională care racordau firesc, statornic, ţara noastră la sistemul de valori proprii Europei.

26
/06
/16

Bucureştiul, oraş de câmpie, dezvoltat haotic, fără socoteală, arareori şi-a marcat pentru veşnicie cimitirele. Morţii au fost îngropaţi în jurul bisericilor ori pe la margine, în mahalale; mulţi din ei au fost uitaţi şi meniţi să urmeze vorba biblică: „din pământ te-ai întrupat, în pământ ai să te întorci”.

06
/06
/16

Veniţi din Balcani, negustori prin vocaţie, umblând în mai toată Europa Centrală cu rosturi bine statornicite în marile târguri, cum a fost cel de la Lipsca, aromânii şi-au găsit foarte adesea temei în ţările române. La Bucureşti, una din familiile cele mai cunoscute a fost lui Dimitrie Capşa.

24
/05
/16

Dintre alogenii cu care românii convieţuiesc de sute de ani, ţiganii ocupă un loc aparte. Condiţia lor socială, de severă dependenţă, nu i-a împiedicat pe unii din ei să devină răsfăţaţii societăţii. E vorba de lăutari. La toate petrecerile, de la cele domneşti la cele din duminicile pline de animaţie în cârciuma de mahala, lăutarul,  neştiutor al „boabelor” (citeşte: notelor), i-a cucerit pe români.

11
/05
/16

Vreme de peste o sută de ani, locul unde se află restaurantul şi cofetăria Capşa a fost considerat printre „centrele nervoase” ale oraşului. La 1812, după ce Rusia ne-a răpit Basarabia iar pe tronul ţării era vodă Caragea, aici şi-a instalat un Mathias Brody o baracă uriaşă unde a montat mai multe diorame. Timp de 4 ani, bucureşteni curioşi, de la boierii cu caftan la „prostime”, s-au perindat prin faţa imaginilor încremenite, dar atât de expresive: alaiuri împărăteşti, oraşe minunate, vase surprinse de furtună pe mare.

27
/04
/16

Domnia Regelui Carol I a coincis cu o perioadă din istoria Europei cunoscută drept La belle époque. Atunci s-a construit masiv, s-au preluat modele, mai ales franţuzeşti, au fost invitaţi să lucreze în ţara noastră arhitecţi francezi, germani, cehi. Iniţiativa principală a aparţinut suveranului care a dispus (susţinând masiv din caseta particulară) ridicarea, refacerea sau modernizarea unor edificii rămase şi azi emblematice pentru Bucureşti.

25
/04
/16

Aşa a fost supranumit un domnitor în Ţara Românească din şirul fanarioţilor aflat pe tron între 1786 şi 1789. Nu făcea parte din familiile nobile din Fanar ci era, după spusa ambasadorului francez la Ţarigrad, „un ţărănoi din Arhipelag”.