Transportul în comun – o afacere care a scârțâit totdeauna la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/transportul-in-comun-o-afacere-care-a-scartait-totdeauna-la-bucuresti/

Tramcarul, trăsură cu cai pentru mai multe persoane, apare la Bucureşti la 1840. Cursele regulate încep peste 30 de ani, în 1871. O încercare de tramvai cu abur (locomotivă şi 2 vagoane), din Piaţa Victoriei până la Bufet, a rămas fără urmări.

Un articol de Georgeta Filitti|26 iulie 2016

În 1880, în timpul primariatului lui Pake Protopopescu, a început să funcţioneze linia electrică a tramvaiului 14.

Reţeaua de tramvaie şi exploatarea ei, în primul deceniu al sec. XX, rămâne emblematică pentru contractele Primăriei, implicarea partidelor politice, a concesionarilor străini ca şi pentru concluzia resimţită de bucureşteni: înghesuială, scumpetea biletelor, lipsa orarelor de circulaţie.

În 1909 extinderea reţelei de tramvaie se impunea dar Societatea de Tramvaie Bucureşti (STB) nu se grăbea s-o realizeze. Concesionarii străini, aflaţi în preajma expirării contractului, tergiversau orice acţiune. Primarul liberal Vintilă Brătianu a forţat lucrurile aducând în Parlament o nouă lege de funcţionare a STB. Aceasta era obligată să construiască linii noi şi să le modernizeze pe cele vechi. Capitalul, subscris jumătate de Primărie şi jumătate de acţionari particulari, era de 12 milioane de lei. Aceste prevederi se puteau schimba doar cu acordul Primărie – acţionari, fără amestecul Parlamentului. În plus, statutele au fost redactate ulterior votării legii şi supuse spre aprobare direct Consiliului de miniştri.

În 1910, liberalii lasă locul conservatorilor şi ministru de Interne ajunge Alex. Marghiloman iar primar Mitrache Dobrescu. Aceştia primeau reclamaţii că pe str. Lipscani şi Gabroveni se montează linii care stinghereau descărcarea mărfurilor în faţa magazinelor.

STB a replicat: „Nu schimbăm traseele!” Ministerul de Interne a oprit lucrările dar la o cercetare mai atentă s-a văzut că legea tramvaielor impusă de liberali lăsa trei sferturi din voturi acţionarilor particulari şi doar un sfert Primăriei. Prin urmare, deşi venea cu jumătate din capital şi dreptul de folosinţă al străzilor, Primăria era dezavantajată în faţa particularilor (majoritatea înrolaţi în PNL). La o nouă emisiune de capital, Primăriei i s-a oferit doar un sfert din sumă. Apoi subscrierile nu se făceau la sediul ei ci la Banca Naţională – citadelă liberală prin tradiţie.

În 1911, în urma unui raport al primarului, se vede desluşit paguba municipalităţii şi dorinţa explicită de cîştig a liberalilor.
Doar a lor? Greu de spus, deoarece acţionar particular majoritar era conservatorul Ghica Comăneşti, cu 500 de acţiuni.

Oricum, ministrul de Interne a dispus sistarea lucrărilor de extindere a reţelei şi scoaterea liniilor. A doua zi, muncitorii STB refăceau lucrările…
Totuşi, pentru o clipă, conservatorii au câştigat impunând o nouă lege a STB prin care Primăria deţinea jumătate din acţiuni şi vot preponderent în consiliul de administraţie. În plus, subscrierea de acţiuni era publică, nu rezervată partizanilor politici ca până atunci. Concomitent, au început procesele intentate de STB Primăriei şi Ministerului de Interne. Motivul? Era călcat dreptul de proprietate, apărat prin Constituţie iar justiţia nu se putea pronunţa asupra unui act de guvernare. Judecătorii, în bună tradiţie, au preferat amânarea.

Apoi disputa s-a mutat în Parlament. Take Ionescu a pus punctul pe i: „tramvaiele comunale din Bucureşti sunt o amplă maşină politică”, şi P.P. Carp, preşedintele conservatorilor, cinic peste măsură, a adăugat: „afacerea tramvaielor este o afacere patriotică, iar care sunt semnele unei afaceri patriotice? Să înceapă cu un capital mic într-o afacere unde nu există nici un risc şi să ai câştiguri cât mai mari”.

Conservatorii, majoritari în Parlament, trec noua lege a tramvaielor prin care STB dispărea şi în fapt se desfiinţa monopolul exploatării Societăţii de către liberali. Mai rămânea un hop de trecut: justiţia trebuia să se pronunţe forţându-i-se mâna. Dar, odată STB desfiinţat prin noua lege, îşi pierdea calitatea de reclamant – chiar dacă a posteriori. Ingerinţa guvernului era vădită şi liberalii n-au ezitat s-o exploateze: manifestaţii de stradă, articole violente în presă, audienţe nervoase la rege.

Şi tribunalul, în sfârşit, s-a prnunţat: legea era anticonstituţională deoarece Parlamentul se substituise justiţiei. Escaladarea conflictului conservatori liberali (înteţit şi de conservatorul democart Take Ionescu, înclinând spre liberali) nu se putea rezolva decât printr-o schimbare de guvern, nu însă şi de nuanţă politică. În martie 1912 regele Carol I a chemat la putere o formaţiune condusă de Titu Maiorescu. Compromisul la care s-a ajuns, dublat de greve şi de începutul războiului balcanic, a trecut afacerea tramvaielor pe planul al doilea. Cedări reciproce STB – Primărie au făcut ca lucrurile să intre pe un făgaş oarecum normal, liberalii păstrând însă preponderenţa în administrarea acestui mijloc de transport în comun care nu şi-a pierdut nici azi însemnătatea.

FOTO: fotoshooting.ro

29
/08
/16

Un proverb românesc apărut în sec. al XIX-lea susţinea că „scule avem, dar n-avem nemţi”. Cu alte cuvinte, erau omagiaţi pentru îndemânarea lor mecanicii de tot felul veniţi din ţările germane să lucreze la batozele, treierătoarele şi pompele de tot felul din gospodăriile noastre.

22
/08
/16

Viaţa publică, destul de firavă în sec. al XVII-lea, se desfăşura mai ales în cafenele. Cea dintâi atestată documentar a fost a lui Kara Hamie, în 1667, pe un loc învecinat cu biserica Doamnei de azi. În vremea lui Constantin Brâncoveanu, pe Calea Şerban Vodă (podul Beilicului) se înşirau destule cafenele, toate la dispoziţia mai cu seamă a turcilor.

16
/08
/16

Înainte de a fi un obiect uzual, automobilul a fost unul de lux. Primul exemplar a fost adus la Bucureşti în 1880 de Barbu Bellu, din familia care a donat terenul pentru cimitirul de mai târziu cu acelaşi nume. Era un Peugeot de 4 CP; „trăsură cu 4 locuri”, i-au spus amuzaţi şi neîncrezători ai noştri.

16
/07
/16

Călătorii străini care, încă din sec. XVI, lasă mărturii despre Bucureşti, sunt impresionaţi de bisericile sale. Construite de domnitori, de boieri, negustori sau oameni de rând acestea au împodobit oraşul fără să reziste prea mult în timp. Solul nisipos, pânza freatică aproape de suprafaţă, desele cutremure le-au şubrezit şi ruinat. De fiecare dată însă bucureştenii le-au refăcut, mărturisind o stăruinţă ce face parte din dinamica vieţii urbane.

15
/07
/16

Fiecare timp istoric îşi are instituţiile sale. În România regală au funcţionat Jockey Club, Country Club, Rotary Club, Lion's – societăţi de anvergură internaţională care racordau firesc, statornic, ţara noastră la sistemul de valori proprii Europei.

26
/06
/16

Bucureştiul, oraş de câmpie, dezvoltat haotic, fără socoteală, arareori şi-a marcat pentru veşnicie cimitirele. Morţii au fost îngropaţi în jurul bisericilor ori pe la margine, în mahalale; mulţi din ei au fost uitaţi şi meniţi să urmeze vorba biblică: „din pământ te-ai întrupat, în pământ ai să te întorci”.

06
/06
/16

Veniţi din Balcani, negustori prin vocaţie, umblând în mai toată Europa Centrală cu rosturi bine statornicite în marile târguri, cum a fost cel de la Lipsca, aromânii şi-au găsit foarte adesea temei în ţările române. La Bucureşti, una din familiile cele mai cunoscute a fost lui Dimitrie Capşa.

24
/05
/16

Dintre alogenii cu care românii convieţuiesc de sute de ani, ţiganii ocupă un loc aparte. Condiţia lor socială, de severă dependenţă, nu i-a împiedicat pe unii din ei să devină răsfăţaţii societăţii. E vorba de lăutari. La toate petrecerile, de la cele domneşti la cele din duminicile pline de animaţie în cârciuma de mahala, lăutarul,  neştiutor al „boabelor” (citeşte: notelor), i-a cucerit pe români.

11
/05
/16

Vreme de peste o sută de ani, locul unde se află restaurantul şi cofetăria Capşa a fost considerat printre „centrele nervoase” ale oraşului. La 1812, după ce Rusia ne-a răpit Basarabia iar pe tronul ţării era vodă Caragea, aici şi-a instalat un Mathias Brody o baracă uriaşă unde a montat mai multe diorame. Timp de 4 ani, bucureşteni curioşi, de la boierii cu caftan la „prostime”, s-au perindat prin faţa imaginilor încremenite, dar atât de expresive: alaiuri împărăteşti, oraşe minunate, vase surprinse de furtună pe mare.

27
/04
/16

Domnia Regelui Carol I a coincis cu o perioadă din istoria Europei cunoscută drept La belle époque. Atunci s-a construit masiv, s-au preluat modele, mai ales franţuzeşti, au fost invitaţi să lucreze în ţara noastră arhitecţi francezi, germani, cehi. Iniţiativa principală a aparţinut suveranului care a dispus (susţinând masiv din caseta particulară) ridicarea, refacerea sau modernizarea unor edificii rămase şi azi emblematice pentru Bucureşti.

25
/04
/16

Aşa a fost supranumit un domnitor în Ţara Românească din şirul fanarioţilor aflat pe tron între 1786 şi 1789. Nu făcea parte din familiile nobile din Fanar ci era, după spusa ambasadorului francez la Ţarigrad, „un ţărănoi din Arhipelag”.